kenapa manusia...

kenapa manusia ????:

suka nk menyakitkan hati orang, wlupun org tu xkata pape pon kat dia...trmasuk la perli2 manusia ni dengan manusia yg lain (manusia lg 1 xsuka)


suka iri hati dengan kejayaan manusia lain...smpai menimbulkan budaya yg x elok

suka ber-prasangka buruk kat manusia lain, sedangkan manusia tu xkata pape pon kat dia...

suka bawa berita-berita yg BELUM tentu sahih ke x menyebabkan berlaku perselisihan antara manusia-manusia tu


suka percaya berita-berita bawaan mulut manusia lain tanpa usul periksa...


boleh plak tikam manusia lain dari belakang, mula-mula rapat pastu bila dh x kawan ungkit suma kisah-kisah lama

suka jd talam dua muka, depan cakap lain, blkg lain plak cita smpai merosakkan hubungan manusia tu dengan manusia lain...

tkt nk suarakan kebenaran


lupa budi manusia-manusia yg penah berbudi kat manusia (terutama anak-anak > org tua)


bila dh benci, yang buruk je nampak. tp yg baik ni suma letak tepi

suka ckp " xpala la, aku redha dia kata kat aku " or " xpa la, aku ikhlas dgn pe yg jd " tp apa yg jadi 5 mnt lepas tu " eeiii, aku xpuas ati la ngn dia tu, duk kata aku mcm2, mcm la dia bgos sgt ".. (baru je td kata redha, ikhlas) tp mulut tu xleh gk benti nk mngata org... (pringatan kritikal utk diri sndri)

& macam2 lagi la pe'el manusia ni, entry ni bukan utk sorang dua manusia, tapi untuk suma manusia termasuk la saya (kalau saya ni manusia kn)..tp 1 yang pasti, iblis laknatullah ni dh bsumpah akan kacau idop anak cucu adam ni smpai bila-bila, jadik manusia ni la aim utama dia, bayangkan la iblis tu duk gelak golek-golek dh bila manusia ni jadi macam yg di sebutkan di atas tu...manusia diciptakan dgn akal utk ber-pk, bknnya hentam kromo je tp xdak pertimbangan yang waras.WA

2 comments: